26 februari 2008

om allt från födelsedag till gravida ida

En rejäl uppdatering!
jaja..jag veet att jag är kass - igen. men jag har inte orkat, haft tid, eller lust att blogga det senaste...Men jag ska göra mitt bästa för att uppdatera er.
Det började den 14 februari - min födelsedag.. Började bra, med sovmorgon (pga av sjukskrivning) pussar och kramar på morgonen av min älskling. Mysfrukost med katterna... Sen ringde de från MVC och hade hälsningar från läkaren att jag inte fick högre sjukskrivning iaf. Förklaring följer... Jag hade ju varit i kontakt med de för att jag ville bli sjukskriven. Så när jag va där den 7:e, så sjukskrev läkaren mig på 50 %! trots att jag sa att det inte hjälper mig, jag kan inte jobba trots att jag vill osv. Men nej nej, han tokvägrade puckoläkaren med det enda skälet att FK ändå inte kommer att godkänna en sjukskrivning på heltid. Neehee. så vad ska jag göra då?? Ehh.. "Det får du ta med FK..." säger han. Jag visste inte att FK sjukskrev folk :-P Jajaja efter en hel balett med prat med diverse sjuksköterskor på två VC, FK och MVC så skulle MVC prata med läkaren och meddela att FK ville ha ett sjukintyg på helttid, och det va nu alltså detta som de ringde och meddelade att han vägrade skriva. Så tillslut fick jag komma till en läkare på VC här hemma, som tillsist äntligen sjukade mig på 100%! Så nu är det bara att vänta och se vad FK säger om detta.. *håller tummarna* Annars vet jag inte hur jag ska göra, kan ju inte jobba med de här foglossningarna, hur gärna jag än vill! Så det har varit en hel del vändor fram-och-tillbaka och jag har inte orkat blogga om det.

Meen den 14:e va ju ännu inte slut, framåt kvällen kom syrran och hennes dotter, mamma och min systers svägerska (kan hända att jag glömt något- förlåt!) och bjöd på tårta och lite skratt! Fick jättefina presenter och blommor. TACK SÅ MYCKET!
Sen den 15:e kom E och D med tåget, så då va vi inne i stan och hämtade de och fikade och skrattade, pratade en massa och avslutade med en JÄTTEhandling på vägen hem, inför det stundande kalaset på lördagen. Väl hemma fick syrran fram städgrejerna och röjde som tusan, nästan så man skäms, men vad ska man göra när magen växer, ryggen värker och man helt enkelt inte orkar??? Tur jag har min lilla syster! Framåt kvällen kom sväris med sin lilla familj, sen va huset närapå fullt.
Lördagen den 16 februari var det FEST! Dagen startade med en lång och härlig frukost med mycke syskonsnack =) Sen städades det lite mera, lite ommöblering, dukning, bakning och grejande med maten innan det va dags att hoppa in i duschen och fräscha till sig lite innan det va dags att ta emot alla gästerna. Brorsan kom först, sen droppade alla in lite pö-om-pö. Det kom en hel hög med familjemedlemmar, gamla vänner, nya vänner och nära vänner. Jag är glad för alla fina presenter jag fick, och att alla som jag tycker så mycket om kom, och spenderade några timmar med mig, för att fira mig. Vid 02 tror jag de sista gick, då stupade vi i säng efter en låång händelserik men oförglömlig kväll!!
Alla härliga, fina presenter och blommor jag fick...

Lägger inte ut några bilder från själva festen, med respekt för den personliga integriteten!!! Om det är några bilder ni vill se, så fråga mig. Tycker inte det är okej att lägga ut foton på folk på nätet utan att man frågat innan!!!

17/2 va luugn. Några bakfulla, andra mindre utvilade, endel helt enkelt bara gravida! Sväris åkte hem med sin familj, några vänner från V-tuna som överrraskade dykt upp kvällen innan va här och åt middag innan de oxå for hemåt, resten av oss bara slöade, åt godis och päste i största allmänhet.

18/2 va jag hos läkaren (som jag berättat om ovanför) Tur att syrran följde med och höll handen *haha* Resten av dagen va vi hemma, kokade soppa, Em övade på fiolen och vi tog det allmänt lugnt inför vad som stundade...

19/2 ULLARED!!! Efter att vi lämnat av Em på skolan 8:30 åkte vi till Ullared, mamma, E och jag. Tur att vi gick in på Sko-Boo´s först, för när vi kom till kassan på Gekås va klockan 17:50 och de stängde 18!! På Sko-Boo´s köpte jag tre par skor (inga bilder ännu-kanske kommer) och inne på Gekås köpte jag allt möjligt =) Men mest saker till pain-riche. Mycke kläder blev det, nappar, flaskor, filtar och lakan. Ett skötbord slank med, men det betalade mamma. Köpte en mammablus till mig själv och lite snygga t-shirts och underkläder till S-mannen. På hemvägen stannade vi i Borås och åt Max med lillebrorsan. Sen va klockan närmare tio innan vi va hemma i byn igen. Pust. En låång dag, men mycke nöjd med shoppingen!!!

20/2 följde jag med S till läkaren. Han skulle göra en gastroskopi och behövde lite stöd. Jag med tror jag. Tänker inte gå in på detaljer men det gick bra, nu väntar vi bara på svar. Resten av dagen fick jag pyssla om min omtöcknade och chockade sambo, som mest låg på soffan och skakade.

21/2 åkte vi till Borås när Em slutade skolan. Hälsa på bror. Men varför varför regnar det alltid när jag är i Borås??? Vi va på Myrorna och fyndade, jag köpte en svart lampfot i svart smide för 30 spänn. Och efter en shoppingspree på Ica åkte vi hem till brorsan och kokade soppa och stekte pannkakor.
Snygg va, väl värd 30kr

fredagen 22/2 hade jag tid hos MVC. Mamma och E följde med och lyssnade på hjärtljuden på lilla godingen där inne! Och allt ser bara bra ut, följer kurvan exemplariskt! Skönt det =) Sen bar det av till Skövde, där vi gick en sväng i affärer och hälsade på syrran på tvätten. På kvällen fixade min älskade och duktiga lillasyrra mina mammabyxor som jag inte tycker om, men som nu sitter som ett smäck tack vare hennes flinka fingrar och symaskin.
23/2 väckte jag och Em en trött E som vaknade med migrän. Men vi lockade med fika i stan med E, mamma och M. =) Så vi gick upp, fräschade till oss, sen åkte vi in till stan och fikade smaskig räkmacka och cafelatte till ett hutlöst pris men Oj va gott! På kvällen tog vi ett par öl (ja självklart alkoholfria!!) och tittade på Melodifestivalen och sen "The Pacifier" med Vin Diesel!!! Mums, ÖGONGODIS!
Dagens fynd: Döskalleväska pris: 50kr

24/2 var det så dags för mamma och E att åka hem. *snyft* Huset ekar tomt och vi vandrar runt som i ett vakum... :( Neej då, på sätt och vis är det skönt att få bli ensamma igen, men det är oxå nåt speciellt att ha E boendes här hos oss, det är så mysigt, skönt med lite sällskap om dagarna. Sen va vi bara ensamma jag och min älskling. Åt god mat, tittade på tv. Slappade.

Igår va jag med Em på musikskolan igen. Sibylla och Ica på vägen hem. Inte dumt. Inte dumt alls. Till kvällsmat: Marängsviss!!!

Idag vaknade jag, och gick upp vid 6, när S gick upp! Åt en minifrukost och vinkade av "min man". Sen gick jag och la mig igen, och tittade på Nyhetsmorgon. Somnade givetvis om och vaknade med jordens skallebank när Malou von Sivers drog igång... Veckans Tema: Barn. Oj så passande. Dessutom så visade de mammamode idag. =) Intressant! Och nu sitter jag här med skrivkramp och undrar hur mycket man kan hitta på på en vecka!?

Hur går det med pain-riche då?

Jodå, han lever som bara den. T.o.m. E har känt sparkar nu!! Det börjar närma sig BF. *ihh* Pirrigt. Dags att börja boa nu med. Fixa rummet. Köpa vagn. Kläderna är ju redan tvättade =)
Uträkning utgår från dagens datum: Tis 26 feb 2008.
Du har gått 200 fulla dagar av 280 (71%).
Du är i vecka 29.
Du har gått 28 fulla veckor och 4 fulla dagar(v28+4).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 15 maj 2008
Du har 80 dagar kvar till förlossning.
Vecka 29 - 22 feb - 28 feb 2008
Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.

Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.
Snabbt det går. Bilderna tagna idag.
Vecka 28+4
Nej, nu har jag suttit här länge nog. Måste äta lite nu, va ett tag sen sist. Hoppas alla känner sig nöjda och glada nu, när världens bästa blogg är uppdaterad!! *haha*

Puss och kram!! Och TACK alla som firat mig på diverse olika sätt. TACK ni som ställt upp för mig när jag ringt och gråtit över den där jäkla läkaren. TACK alla mina goa vänner och familj som stöttar mig och kramar om mig när jag behöver det! jag älskar er!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Det var en väldans massa du har skrivit. Men jag är jättenöjd!!!
Jag har varit och kikat nästan varje dag sen ditt senaste inlägg...

Bra att du tänker på bebbens rum, vi runt omkring dig vill ju veta vilken stil som gäller.

Och du jag gillar dig också!

/M som i Mica