11 maj 2009

mycke goffa*!

Ikväll bjuder jag på en massa godsaker!

Först ut: GI-pizza. Receptet har jag hittat på GIblogg.se

Pizza botten innan "goffan*" kommit på plats...
Så här gör man!
Botten:
120 g cream cheese
4 ägg
1,8 dl Fet grädde
0,6 dl Parmesan
1 matsked Italiensk salladskrydda eller annan krydda ni gillar till Pizza.
4,8 dl Riven ost
Tomatsås
0,7 burk krossade tomater, eller passerade
Kryddor efter smak, tex oregano, svartpeppar och chili.
1 grönsaksbuljongstärning
Topping:

Man kan ha vad man vill på. Det vi hade var ost, räkor, färska champinjoner, skinka, lök och tomat.

Gör så här:
Ugnen 175 grader.Börja med botten:
Klä en långpanna med papper. (hög kant på plåten, då det blir enklare att få en bra form på pappret, så att inte smeten rinner ut för mycket). Vispa ihop cream cheese, och ägg till en jämn smet. Tillsätt grädden och parmesanosten, vispa ordentligt.
Blanda sedan i resten av pizza botten osten. Häll allt på den papperklädda plåten, och bred ut till en jämn botten. Grädda i 175 grader i 25-30 min tills den blir gyllene.

Under tiden kokar ni ihop tomatsåsen, och förbereder toppingen. Låt den svalna en stund efter kokningen.

När botten är färdig, tar ni ut den. Läger på tomatsåsen och toppingen. Ställ in Pizzan i ugnen på 200 grader i fem minuter (tills osten smält). Ta fram låt svalna en stund.
Klart att servera!

Visst ser den god ut?!! Den smakade ljuvligt! å den va ännu bättre dagen efter...

Mamma är ju här på långbesök nu, eftersom vi inte vet när sjukhuset ringer och säger att de har en ny lever åt S-man, så hon är här så hon kan ta Lille M när så blir dags. Hon hjälper oss med allt, men speciellt tvättstugan är hennes domän. Dock så hade hon lite svårt att minnas vilken burk som innehåller vit resp. kulörtvättmedel, eftersom jag hällt upp allt tvättmedel i mormors gamla syltburkar.
Så jag fick lite snabb inspiration och scrappade två styckna...
Så nu råder det inga tvivel vare sig om vilket medel som är vilket och vem som är Chef i tvättstugan!



Tagsen är gjorda i papp, jag har knycklat ihop de lite, samt rivit lite i kanterna. jag har även filat alla kanter med nagelfil samt inkat de med Chestnut Roan-chalk för ett lite mer slitet utseende. Avslutningsvis ramade jag in texten med en tunn svart linje.

Pappa fyllde år häromveckan. Detta grattiskortet fick han.

Svärmor har även hon fyllt år i dagarna.

Detaljbild på blomman. Urklippt ur ett gammalt kesolock!
Detaljbild: Tag. Ni ser, det kommer igen..Detaljbild: Blomma
Detta kortet scrappade jag till en liten kille som fyllde 1 för fem dagar sen!
Kul att göra barnkort.

Och slutligen, igår slängde jag ihop ett studentkort till brorsans tjej, hon älskar rosa så färgvalet va ganska givet!


--> Just nu är jag helt såld på att fila kanterna med nagelfilen... :) Det gör jag på nästan allt! Och så är jag helt galen i att göra tags! De flesta har blivit tillverkade i gammal papp, men endel har jag gjort i olika mönstrade papper. Jag gillar band/snören, de är ett måste! Och mycke lager-på-lager! Så ser mina trender ut just nu! Vilka är dina trender?? <---

*goffa = godsaker

2 kommentarer:

Johanna sa...

Va fint du pysslat !!
Gillade verkligen lapparna till tvättmedlen :)

KRAM

lilian sa...

Pizzan var jättegod..mums..Etiketterna är snygga..Korten är ju verkligen fina..Kram mamma