18 juni 2007

Prolaktin & PCO

Mår så illa...

Va ju på Gyn i onsdags, i förra veckan. Har inte haft tid, men framför allt inte någon ork att skriva och berätta om hur det gick. Jag fick träffa en underbar gynekolog, som till en början verkade lite sval, men allt eftersom mjuknade hon och var väldigt tillmötesgående och öppen. Först så pratade vi lite allmänt om varför jag var där, hur länge jag ätit p-piller, lite sjukdomshistoria och så vidare. Sen gjorde hon en undersökning, och ett ultraljud. Redan då kunde hon se en orsak till att jag inte får någon mens. Jag har tydligen ett symptom som heter PCO. Det är tydligen så, att det bildas små vätskefyllda blåsor (cystor) som sätter sig som ett pärlband på äggledarna. Det är tydligen inte någon fara direkt, men som jag har fattat det så hämmar det ägglossningen. Jag har inte riktigt hunnit smälta allt detta, och det verkar va mycket att sätta sig in i. Hur som helst, så ville läkaren inte göra något åt cystorna i nuläget, då hon tyckte att det primära var att behandla den höga Prolkatinhalten som jag också har. Så nu har jag fått tabletter för att sänka den nivån. I och med att Prolaktinet sänks, så ska jag och få tillbaka min mens, (som jag nu inte haft regelbundet sen okt/nov förra året). Så det känns ju lite spännande. Men, en biverkan av tabletterna är då illamående.. *ugh* Men det är ju ingen idé att klaga med tanke på att min högsta önskan är att bli gravid, och vad blir man förmodligen inte då, om inte illamående?? =) Så det finns ju inte nåt ont som inte för nåt gott med sig. Får man hoppas! Känner mig lite nere nu bara. Varför ska detta hända mig? Tusen såna frågor man ställer sig, finns ju ingen man kan prata med direkt heller. Alla har ju sitt att tänka på, och ingen orkar lyssna på mina hjärnspöken? Men men.. bara att ta en tag i taget. Orkar inte mer än så iaf. Helst vill jag bara lägga mig i sängen och dra täcket över mig och aldrig mera vakna. Nästan, så känns det ibland.

Ojoj, va deppig jag låter. Men det är MIN blogg, och jag får skriva vad jag vill här *så det så*

Läkaren tyckte förresten att jag borde försöka gå ner lite i vikt oxå, så jag har påbörjat en kampanj att gå ner i vikt! *hurra* vad bra det ska gå! Våran lilla bebis kommer till att bli vääldigt efterlängtad. Så efterlängtad att mamma t.o.m. går ner i vikt för den! =) Pussunge!

Nu ska jag rycka upp mig.
vi höres -Kram-

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! satt och sökte prolaktin på internet.Hittade dig. hade själv högt prolaktin ihop med PCOS 1987 fick då pravdiel, tog bara några mådner så fick jag mens och vart gavid. Nu är jag 40 år , just fyllda. Har inte tänkt blir gravid men det verkar som jag håller på att få högt prolaktin igen..ska ta om värdet om ett par månader. Än så länge ligger mitt värde inom refrensvärdet, hade 21. Har nästan ingen produktion av FSH och LH, kan bero på prolaktinet. Vart utan mens sedna slutet av februari 2007.
Jag har en blogg jag med: http://blogg.passagen.se/liselottepcos.
Hälsar Liselotte

Anonym sa...

Hej ! Tråkigt att höra . Har precis fått veta att jag också har PCO , ska göra ultraljud nu om ca 1 vecka . Skulle vara kul att få prata med nån som har samma fel som mig : ) www.niickis.blogg.se //Nicole

neli sa...

hej =)
jag har också för högt prolaktinvärde och det är skönt och se att man inte är ensam om detta =)
kram