27 januari 2008

Tillfredsställelsen är stor!

Vilket Ryck

När vi gick upp imorse så hade varken jag eller S trott att vi skulle vara så hurtiga idag. Efter en seg frukost med tv-tittande och lite dator, så fick S för sig att det va synd och skam att vi inte gick ut och gick i det fina vädret. Solen sken, fåglarna kvittrade (ja de gjorde faktiskt det) och det var ett par minusgrader så det var underbart att gå en sväng. Det gjorde gott för både kropp och själ, ryggen mår verkligen bra av att gå lite sakta. Sen när vi kom hem, det va då vi fick Rycket! Speciellt S!! Han sprang upp-och-ner med lådor som blivit stående, kassar med pysselsaker jag samlat på mej här nere och annat bröte. Jag fattar inte hur han orkade, jag blev trött bara av att titta på! Sen dammsög vi och plockade, och plockade och plockade..... =) Sen fick vi för oss att vi skulle flytta en stor skänk vi har i det som vi kallar för datarum numera, så den fick S släpa in i matrummet ensam för jag orkade inte lyfta den... Och när vi hade städat klart officiellt så satte sig S vid datorn för lite välförtjänt spelande, medans jag fortsatte att greja här hemma... Byta dukar, flytta blommor, greja med ljusfat och prydnadssaker, rolla gardiner... Och det tog säkert två-tre timmar innan jag va nöjd. Det va tur att syrran ringde och undrade om jag kunde gå till banken åt henne imorgon, så jag fick en paus. Sen kom hon och Em och fikade lite med mig, samt gick en mindre husesyn och inspekterade mina (våra) bravader idag. Och jag kan glatt erkänna att jag är jäkligt nöjd med vårat hem nu igen, när det är så rent och fint, och doftar nystädat!! Älskar denna känsla av välbehag som alltid infinner sig efter ett sånt här städmaraton.



Och kolla själva va fint det har blivit!

Här står nu skänken i matrummet, mot dörren in till datarummet

Och nu kan man se duken på köksbordet oxå!!!

Min hjärtsamling har fått ny plats i hallen
Häftiga ljus med flytande veke... Brinner med hjälp av matolja, det är det gula på fotot
Såhär fint är det i fönstet i hallen...
I Tv-rummet är det lila som gäller nu!
Till och med katten va helt slut när vi väl va klara... *ler*
Jaha, magen då? Jodå, den hänger med =)

Du har gått 170 fulla dagar av 280 (61%).
Du är i vecka 25.
Du har gått 24 fulla veckor och 2 fulla dagar (v24+2).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum: Tors 15 maj 2008
Du har 110 dagar kvar till förlossning.


Vecka 25 - 25 jan - 31 jan 2008

Kroppen: Placeringen av livmodern är vid denna tidpungt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på MVC för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 140-150 och hjärtljudet låter som en galopperande häst.


Barnet: De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Om man misstänker för tidig födsel kan mamman få cortisonbehandling för att påskynda lungutvecklingen. När barnet är fött måste det sedan behandlas på neonatalavdelning tills lungorna är färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade.

Vecka 24+2




Nu börjar dessutom naveln bli mindre.. *hihi* Tycker det är lite ballt. Snart finns den väl inte ens kvar... Ryggen värker fortfarande, tycker nog kanske kanske att det blir något bättre med foglossningsbältet men jag vet inte riktigt. Ska prova att jobba igen nu i veckan som kommer, så får vi se hur det går. Ska ju till BM på fredag, så om det inte funkar att jobba så får hon se till att boka in mig hos läkaren och så får han sjukskriva mig. Men som sagt, vi får se hur det går att jobba! Det känns lite bättre nu iaf, än vad det gjorde tidigare i veckan.

Kanske det är bra att vi har hållt igång så idag, för det gör ju att man släpper tankarna litegrann på den där BILEN! *ler stort* Faan va jag längtar tills vi får hämta den!

Nepp, nu ska jag se till att få lite mat i magen, det börjar suga lite..

Kram på er, tycker om er! Puss!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint det blev..ja du har en fin magge!!!!Roligt att jag kan följa din mage hur den växer..Älskar er Kramar &pussar till er alla..Lilla mamsen..

Anonym sa...

Hej!

Jag blir alldelse chockad över att s-mannen har fått städnoja. Måste bara fråga om, han har inte feber va?!
Skoja lite. men du det ser jättebra ut! Keep going!

Kram M