18 april 2008

vecka 36+0

En tjockis gör entré
Tog nya magbilder nyss...
Gravid i vecka 36+0

Vecka 37 - 18 apr - 24 apr 2008

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärthjud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet vid denna tidpunkt är 34. Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan nu variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka 9 cm i diameter. De restrerande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis mellan 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 cm. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

Så är läget nu. Vi mår bra, om än lite trött. Jag sover inte så bra om nätterna numera, beror nog inte på att jag måste upp och kissa så ofta för det behöver jag inte göra så många gånger. Men det är svårt att hitta en skön sovställning som är avslappnande och som gör att inget kommer i kläm nånstans. PR sover nog om nätterna, känner inte av några sparkar under natten, jag upplever att h*n är lugn. Skönt det. :-) Det möbleras ofta om därinne dagtid annars.. Tycker att h*n buffar och knör jämt! Förutom när det kommer nån stackare som vill känna... *ler* Jag längtar nu efter förlossningen, och den stund då vi får hålla vårt lilla pyre i våra armar. Dessutom är jag less på den här kroppen, och vill hellre ha min lilla goding i famnen istället för i magen. Nu är det inte långt kvar, bara 28 dagar. *ihh* Spännande! Skönt. Skräckblandad förtjusning. :-)

Nu måste jag ner till källaren och min käära tvättmaskin... Tvättar för tillfället lite filtar till PR. Så de är klara, utifall h*n skulle råka behaga titta ut i förtid (yeah right!)

Tjöss!

Inga kommentarer: