18 januari 2009

devil´s chocolate cake!

åhh - chokladtarmen är mättad!

Rejales!

Devil´s chocolate cake kan jag verkligen rekommendera. Inte speciellt svår att göra, men smakar underbart lyxig och mustig. Chokladsmaken är ganska kraftig, inte så söt men smälter ljuvligt i munnen!

Hur gör man då den här undebara chokladförföraren?

Receptet har jag hittat i en bakbok som heter Två systrars söta 170 frestelser från Cookbook Café.

Devil´s Chocolate Cake

200 g rumsvarmt smör
3 dl socker
3 ägg
1 1/2 dl kakao
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
3 dl vatten

Chokladkräm
500g mörk choklad (minst 50% kakao)
1 dl vispgrädde
150 g smör

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en rund bakform, ca 2 liter.
Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget.
Blanda de torra ingredienserna, och varva ner de tillsammans med vattnet i smeten. Vispa till en slät smet.
Häll smeten i formen och grädda i ca 40 minuter eller tills en provsticka är torr.
Låt kakan svalna på galler.
Gör under tiden i ordning chokladkrämen. Smält chokladen tillsammans med grädde och smör i en skål över vattenbad. Låt svalna helt. Vispa sedan med elvisp till en slät kräm.
När kakan är kall, skär den i två bottnar och bred chokladkrämen på dne undre delen. Lägg försiktigt på den andra delen och bred resten av chokladkrämen över kakan, även på sidorna.

Nu glömde jag visserligen att ha i äggen, det gjorde nog att kakan vart ganska porös och smulig, men GOD. Dessutom så tog jag inte enbart 500 g mörk choklad utan jag tog 200 g mörk choklad 70 %-ig och 300 g mörk blockchoklad. Gick lika bra.

Vi åt kakan tillsammans med vanlijglass, det va toppengott! Och med en kopp kaffe till så kunde det knappast bli bättre...

Prova den här, du kommer inte att ångra dig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej.
Jag kan varmt rekommendera den här goda kakan!
Den var ju hur smarrig som helst!
Tänkte fråga dej efter receptet men det hade du ju redan skrivit ner som tur var!
Jag märkte inte så mycket av att du hade glömt äggen...hehe....
-M som i Mona.