26 maj 2008

Duktig? Nej bara självbevarelsedrift :)

Vi bara väntar och väntar...
Idag har jag vart duktig!! För det första så har jag inte legat och dratt mig i sängen halva da´n, utan jag gick upp kl 8 imorses!! :) Va varken trött eller sugen på att ligga kvar i sängen utan att nånsing lyckas hitta en skön ställning, så jag kände att det va lika bra att gå upp. Sen fortsatte jag att titta på "Stolthet & Fördom" Åhhh den är såå bra. Speciellt den "gamla" från 1995. Sen messade jag lite med syrran som va kaffesugen, så hon kom över på en fika, framför tv:n såklart :)

Hela eftermiddagen har jag spenderat vid mitt köksbord. Flitens lampa har lyst. Har äntligen fått tummen ur röven och sytt nya örngott till kuddarna i soffan.



Snygga va?!


Vill du sy egna?



Så här gör du:

1. Mät upp tyget. Mina örngott hade måtten 50*50 cm + 20 cm extra på ena sidan som ska gå omlott och liksom låsa inne kudden så den inte kanar ut. Jag mätte upp tyget i 76*56 cm. Jag har då 3 cm sömsmån på vardera sida. Tyget jag använde mig av var såpass stort att jag kunde mäta upp 76 cm på längden, så örngottet får en vikt kant, två sydda kanter och en kant där öppningen är och tyget går omlott.





1. Vik in och fålla kanterna på kortsidorna. Sy med raksöm.





3. Sen viker man av tyget 20 cm avigt och nålar fast det.





4. Sedan viker man tyget räta mot räta, och syr ihop de två sidorna.





5. Vräng örngottet, och Voíla: Ditt örngott är klart!



Hoppas ni förstår! Annars får ni höra av er.



Och medans ångan ändå var oppe, så sydde jag även en ny gardin till köksfönstret. Hur länge den andra hängt där vågar jag knappast avslöja.. (psst... 2 år i sommar!!) Isch va äckligt! Så nu är det sommarfint där med. Den kanske blev aningens lång, men jag tror den får va sån. Blir ju lite insynsskydd plus solskydd... Undrar just vart denna lust att sy kommer ifrån, men jag har starka misstankar om att det handlar om ren självbevarelsedrift att inte bli TOKIG i väntan på Painriche. Jag måste pyssla med nåt, annars vet jag inte vad jag ska göra, blir såå rastlös.



Snyggt i köksfönstret




Nu har jag heela kvällen för mig själv, S-mannen ligger uppe i sängen och tittar på fotboll! Gött.


I magen är det lugna gatan. Det är nästan så att jag undrar om Painriche är kvar därinne.. H*n buffar runt litegrann med jämna mellanrum, men inte på långa vägar som det va för ett par veckor sen. Eller dagar heller för den delen. Mensvärken-look-alike är ännu kvar, om än något varierande i styrka. Inga nämnvärda SD. Alles Lugnisch. Konstigt. Jaja ingen idé att hetsa upp sig över det. Men nu börjar det bli lite lessamt att vänta. Hör du det?? Onge!

Imorgon bär det av till Skövde igen, S ska in på magnetröntgen, så det blir till att gå upp tidigt imorron med :) Men jag har ju lite rutin på det nu *hihi* Vore ju bra om Busen behagade komma då, när vi ändå är i krokarna. Men sån tur har vi la inte... :P Nääe bäst att njuta av lugnet.


See ya! Pöss

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka snygga kuddar! Gardin var ju förstås något med turkos...

Tack för igår!

/M som i Mica

Unknown sa...

Du är ju lika duktig som mig på att sy juh! Bra program idag på desperata eller hur?! Spännände värre..
kram

Anonym sa...

Duktig du varit tjejen!! Sådär in i det sista! ^^ förvånar mig inte om ni har bebis hos er nu eller? *hoppas* brukar ju va extra lungt i magen mot slutet.. *spännande*

Många kramar, Johanna